Now Reading
Pokok Di Sabah Keluarkan Logam & Saintis Percaya Boleh Selamatkan Alam Sekitar

Pokok Di Sabah Keluarkan Logam & Saintis Percaya Boleh Selamatkan Alam Sekitar

Phyllanthus Rufuschaneyi; Pokok yang “berdarah” logam.

Mungkin tak ramai sedar bahawa negara Malaysia secara rasminya telah diiktiraf sebagai negara ke-12 yang kaya dengan biodiversiti (megadiverse) di dunia. Anugerah ini telah dikurniakan kepada negara khatulistiwa kerana menyimpan sebahagian besar spesis bumi dengan jumlah spesis endemik yang tinggi.

Menurut Sistem Maklumat Keanekaragaman Hayati Malaysia (Malaysia Biodiversity Information System), jumlah kepelbagaian flora negara tidak diketahui sepenuhnya, tetapi dianggarkan terdiri daripada sekurang-kurangnya 15,000 spesis.

Oleh itu, spesis tanaman baru akan terus ditemui di rantai ini. Contohnya, Phyllanthus Rufuschaneyi: pokok yang “berdarah” logam.

Penemuan pokok penghasil logam secara tidak sengaja

Pada tahun 2013, seorang kakitangan di Taman Kinabalu menanam tanaman Phyllanthus yang banyak dari spesies yang tidak dikenali di sebuah kebun. Tanaman itu dikutip dari lokasi yang tidak diketahui berhampiran dengan sempadan Taman Kinabalu.

Pada waktu itu, sekumpulan saintis yang diketuai oleh Dr Antony van der Ent, penyelidik di University of Queensland telah mengumpulkan sampel tanaman dari sekitar Sabah untuk mencari hyperaccumulators.

Hyperaccumulators merupakan tumbuhan yang telah berevolusi untuk menyerap logam beracun seperti nikel dan zink ke dalam batang, daun dan bijinya. Ianya bukan hanya bertolak ansur dengan logam toksik ini, tetapi juga sangat memerlukannya. Akar hiperakumulator ini akan menyerap logam dari tanah dan tiada siapa tahu sebab di sebaliknya.

Para saintis berpendapat bahawa ia mungkin juga sifat evolusi bagi memerangi serangga perosak ataupun membantu pengambilan kalium dari tanah.

Apa yang dijumpai para saintis pada tanaman itu adalah bukti hiperakumulator nikel dan merupakan antara yang terkuat di dunia dengan potensi untuk penambakan di masa depan di mana logam diekstrak melalui tumbuhan.

Pengeluaran produk nikel dari biomas yang dituai.
(Kredit: EcoRCE / IAC / G Losfeld, A Baker, Sociétéle Nickel, R. Chaney, A. Bani, J. Vaughan)

Oleh itu, apabila anda menebang pokok Phyllanthus Rufuschaneyi, ia “berdarah” dan menghasilkan getah biru-hijau tua yang penuh dengan nikel. Getah kaya nikel ini juga jauh lebih pekat daripada bijih nikel yang kini digunakan dalam peleburan logam dunia.

Spesies Phyllanthus Rufuschaneyi ditemui semula semasa kerja lapangan ilmiah pada tahun 2015 di Bukit Lompoyou di Taman Kinabalu. Kali ini tanaman itu tumbuh dengan banyak. Ujian telah menunjukkan bahawa pokok ini merupakan penghasil “tanaman logam” tropika paling terkenal dengan beberapa ciri yang menguntungkan.

Sebab itulah pokok ini mempunyai tahap pengumpulan nikel yang begitu tinggi. Ini kerana ianya boleh tumbuh dengan cepat pada tanah yang terhakis dan tahan pada keadaan terdedah.

Habitat berbeza Phyllanthus rufuschaneyi di sekitar Bukit Lompoyou di Sabah.
(Kredit: Anthony van der Ent)

Setelah para saintis mengetahui akan ciri logam nikel-filia dari tanaman ini, mereka menanam sebuah ladang kecil berhampiran kampung Pahu di Sabah. Mereka menanam tanaman Phyllanthus Rufuschaneyi yang dikumpulkan di dalam pasu dipenuhi dengan tanah ultramafik: iaitu tanah dengan kepekatan unsur surih yang tinggi.

Setiap 6 hingga 12 bulan, petani akan mengambil sebatang pokok pengumpul logam ini untuk pengambilan nikel. Menurut The New York Times, para petani akan dapat mengutip sekitar 200 kilogram nikel sitrat selepas pembersihannya dan boleh meraih ribuan ringgit di pasaran antarabangsa.

Sukaibin Sumail dari Taman Sabah mengumpulkan getah kaya nikel hijau (20% nikel) dari pokok hutan hujan untuk analisis makmal.
(Kredit: Antony van der Ent melalui Science X Network)

Bagaimana pokok penghasil logam ini boleh menyelamatkan alam sekitar?

Phyllanthus Rufuschaneyi sebenarnya diklasifikasikan sebagai spesies terancam mengikut kriteria International Union for Conservation of Nature and Natural Resources (IUCN).

Ia kerana pokok ini terdapat dalam populasi terbatas dan tumbuh di tanah ultramafik dan sangat rentan terhadap kebakaran hutan yang berulang, pembalakan berlebihan dan perluasan perkebunan kelapa sawit di Sabah.

Tumbuhan Phyllanthus rufuschaneyi. Gambar bawah menunjukkan kapsul buahnya.
(Kredit: Anthony van der Ent)

Namun begitu, penemuan keupayaan penyerap dan pengeluaran logam mungkin merupakan ciri yang boleh menyelamatkan spesis ini. The New York Times mengatakan ianya boleh menjadi pelebur mineral bertenaga solar yang paling efisien di dunia.

Para penyelidik telah menghabiskan masa bertahun-tahun menanam dan mengekstrak nikel dari pokok itu menunjukkan bahawa ianya boleh memberi implikasi besar kepada agromining ekonomi.

Walau bagaimanapun, sifat pokok ini yang paling berharga adalah potensinya untuk memulihkan kawasan perlombongan beracun.

Kegiatan perlombongan menghasilkan sejumlah besar sisa logam berat (seperti nikel) yang sering dilepaskan secara tidak terkawal dan menyebabkan pencemaran ekosistem secara meluas. Ini membawa kepada masalah saluran air yang tercemar serta masalah kesihatan.

Pencemaran logam berat adalah kesan sampingan yang biasa berlaku dalam aktiviti perlombongan. Ini adalah pemandangan Sungai Balok tahun 2015 di Kuantan, Pahang di mana sungai tersebut dipercayai menjadi merah kerana pencemaran bauksit.
(Kredit: Bernama / Malay Mail)

Roderick Bouman, salah seorang penyelidik yang terlibat dalam Phyllanthus Rufuschaneyi, memberitahu Science X Network bahawa kilang itu berpotensi besar untuk membersihkan kawasan perlombongan lama yang tercemar dengan logam berat.

Oleh kerana tanaman itu dapat dituai setelah beberapa lama, logam berbahaya juga dikeluarkan dari tanah serta meninggalkan persekitaran yang sesuai untuk pertumbuhan semula flora dan fauna yang hilang.

Syarikat perlombongan dan juga petani kecil berpotensi untuk mendapat keuntungan dari kerja-kerja pembersihan bekas lombong sambil mengumpul pendapatan kerana nikel juga boleh digunakan untuk membuat bateri, telefon bimbit, peralatan perubatan, pengangkutan dan pembuatan keluli tahan karat.

Keluli tahan karat adalah aloi yang banyak digunakan dan ia diperbuat dari nikel.
(Kredit: Pixabay)

Masa depan pokok pengeluar logam di Sabah

Kini, pertanian logam berskala besar telah dilakukan di Albania dan Amerika Syarikat. Namun, dengan perjanjian penyelidikan mengenai Phyllanthus Rufuschaneyi di Sabah, ada potensi untuk ianya bakal menjadi “ladang logam” tropika pertama.

Pelbagai spesies tumbuhan hiperakumulator nikel juga telah dikesan dan dijumpai di New Caledonia, Indonesia dan Filipina. Oleh itu, hanya masa yang akan menentukan sebelum kawasan-kawasan tersebut menjadi pusat penanaman nikel.

Kawasan sasaran global untuk agromining dan data utama tanaman logam utama mengenai pertumbuhan dan hasil nikel. Kawasan yang berwarna biru menunjukkan negara dengan permukaan tanah ultramafik yang ketara.
(Kredit: A. Bani, G. Echevarria, A. van der Ent, P. Erskine)

Kongsikan cerita menarik dan terkini bersama kami di media sosial TRP: FacebookTwitter, and Instagram.

Get more stories like this to your inbox by signing up for our newsletter.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd