Now Reading
[Pendapat] Kenapa Kesengsaraan Warga Palestin Masih Berterusan? Salah Mereka Ke?

[Pendapat] Kenapa Kesengsaraan Warga Palestin Masih Berterusan? Salah Mereka Ke?

Bolehkah semua pembunuhan ini dapat dihindari jika Hamas menahan diri dari menyerang Israel?

Jangan lupa follow channel Telegram kami untuk berita dan cerita terkini yang baru dan menarik!


Oleh:
Professor Mohd Nazari Ismail, Ph.D.
Pengerusi,
Boycott, Divestment, Sanctions (Malaysia)


Serangan Israel terhadap Gaza semenjak beberapa hari lepas setakat ini telah meragut lebih dari 100 nyawa warga Palestin yang tidak berdosa termasuk kanak-kanak dan wanita. Banyak bangunan, rumah dan pejabat juga hancur musnah akibat pengeboman oleh jet pejuang F35 tentera udara Israel yang dibekalkan oleh Amerika Syarikat.

Mungkin ada dari kalangan rakyat Malaysia berpendapat bahawa kesengsaraan warga Palestin adalah hasil dari tindakan kurang cerdik tentera Hamas di Gaza yang telah melancarkan serangan roket ke arah bandar-bandar di Israel. Mereka mungkin merasakan semua ini boleh dielakkan jika Hamas tidak ‘menyerang’ Israel.

Sebenarnya, sesiapa yang mempunyai pandangan seperti di atas perlu disedarkan bahawa kefahaman mereka tentang apa yang berlaku di Palestin adalah sangat cetek serta buta sejarah. Hakikat yang paling penting yang perlu disedari ialah Israel sepatutnya tidak wujud kerana ia merupakan hasil tindakan penjajahan orang asing ke atas wilayah milik bangsa Palestin.

Seperti yang diterangkan oleh seorang pakar sejarah berbangsa Yahudi dari Israel sendiri yang bernama Prof Ilan Pappe dalam bukunya yang masyhur ‘The Ethnic Cleansing of Palestine’, kewujudan Israel adalah hasil dari tindakan oleh kumpulan Zionis yang telah datang dari Eropah ke bumi Palestin pada awal kurun ke 20 dan seterusnya telah melakukan tindakan penghapusan etnik (ethnic cleansing) yang melibatkan tindakan pembunuhan beramai-ramai (massacre) serta penghalauan penduduk Palestin dari kampong halaman mereka (expulsion).

Akibat dari tindakan tersebut lebih dari 750 ribu penduduk Palestin telah menjadi pelarian dan tidak dibenarkan pulang ke tanah air mereka sehingga sekarang, walaupun ini adalah hak mereka di bawah Resolusi 194 Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) yang diluluskan pada tahun 1948 lagi.

Yang lebih menyedihkan ialah pada tahun yang sama, masyarakat antarabangsa yang dipengaruhi oleh Amerika Syarikat dan Eropah telah meredhai tindakan jenayah kumpulan Zionis dari Eropah menjajah bumi Palestin apabila mereka mengiktiraf negara baru mereka yang diberi nama Israel.

Tidak cukup dengan itu, kumpulan penjenayah Zionis ini terus mengganas dan pada tahun 1967 telah merampas Tebing Barat dan Timur Baitul Maqdis, termasuk termasuk Masjid Al Aqsa.

Sebahagian besar Tebing Barat kini di bawah kuasa penuh tentera Israel

Walaupun masyarakat antarabangsa tidak mengiktiraf wilayah Tebing Barat sebagai sebahagian dari Israel, namun kerajaan Israel terus membuka penempatan atau bandar-bandar untuk orang Yahudi sahaja di atas tanah-tanah yang dirampas dari warga Palestin. Bahkan banyak kebun-kebun zaiton mereka juga telah dirampas oleh pendatang Yahudi Zionis dengan bantuan tentera Zionis. Sebahagian besar Tebing Barat sekarang (dipanggil Area C) adalah di bawah kuasa penuh tentera Israel.

Ini membenarkan mereka mengawal pergerakan rakyat Palestin dengan mewujudkan ratusan sekatan jalanraya. Warga Palestin dihalang dan disekat dari bergerak bebas di dalam negara mereka sendiri sama ada untuk berkerja, mengusahakan kebun zaiton mereka, untuk ke sekolah atau hospital atau untuk melawat ahli keluarga.

Jenayah puak Zionis terkini ialah merampas rumah puluhan warga Palestin di sebuah daerah bernama Sheikh Jarrah di Baitul Maqdis Timur bersebelahan dengan Masjid Al Aqsa. Mereka juga telah berusaha untuk menghalau warga Palestin dari melakukan iktikaf di Masjid Al Aqsa pada 27 Ramadan kerana ingin membenarkan kumpulan ekstrimis Zionis mengadakan sambutan ‘Jerusalem Day’ iaitu upacara tahunan memperingati kejayaan mereka merampas Baitul Maqdis dari milik rakyat Palestin.

Dalam erti kata yang lain, kumpulan penjenayah Zionis ini tidak akan berhenti dari melakukan pencabulan hak asasi manusia terhadap warga Palestin sehingga kesemua bumi Palestin adalah di dalam milik mereka dan warga Palestin kesemuanya dihalau keluar dan identi Palestin dihapuskan sepenuhnya.

Semenanjung Gaza pula dikepung oleh mereka supaya penduduk berjumlah lebih dari 2 juta di dalam kawasan itu akur dengan kehendak mereka serta patuh dengan peraturan dan undang-undang yang menjadikan warga Palestin rakyat kelas kedua dan hak mereka semakin hari semakin dihakis.

Dalam suasana tersebut, sebenarnya warga Palestin tidak mempunyai banyak pilihan. Sama ada mereka berpindah ke negara lain atau hidup sebagai manusia yang dihinakan dibumi mereka sendiri.

Masih punyai jati diri yang kuat untuk menentang

Namun, alhamdulillah masih wujud dari kalangan masyarakat Palestin yang mempunyai semangat jati diri yang tinggi. Mereka tidak akan tunduk kepada usaha penjajah asing untuk terus merampas kesemua tanah mereka serta mencabul hak asasi mereka dan menghina Masjid Al Aqsa yang suci itu.
Yang paling menonjol dari kalangan warga Palestin yang menentang Israel ini ialah kumpulan Hamas.

Berbeza dengan kumpulan yang dipimpin oleh Mahmud Abbas yang telah bersetuju untuk menjadi budak suruhan kerajaan Zionis Israel, Hamas dari awal kewujudannya lagi pada tahun 1980an menolak tekanan dari semua pihak untuk mengiktiraf Israel sebagai sebuah negara yang sah.

Sebaliknya Hamas berpendirian bahawa adalah menjadi tanggungjawab mereka sebagai orang Islam untuk menentang penjajahan negara mereka oleh orang asing dengan apa cara sekali pun, termasuk dengan cara ketenteraan. Perjuangan Hamas untuk membebaskan negara Palestin dari penjajahan oleh pihak Zionis ini adalah dianggap oleh kebanyakan ulamak muktabar sebagai perjuangan jihad yang sah dan terpuji dan jika mereka mati dalam perjuangan tersebut, kematian mereka dianggap ‘syahid’.

Atas dasar itulah Hamas yang sekarang berpengkalan di Gaza telah memberi amaran kepada Israel supaya menghentikan jenayah zalim terkini mereka merampas rumah kediaman warga Palestin di daerah Sheikh Jarrah dan berhenti dari menyekat orang islam dari beribadat di Masjid Al Aqsa. Oleh kerana Israel masih terus melakukan jenayah-jenayah tersebut, Hamas telah tidak mempunyai pilihan selain dari menyerang rejim Zionis Israel dengan menggunakan roket yang mereka bina sendiri dengan tangan-tangan mereka.

Sudah tentu mereka menyedari risiko bahawa Israel akan menyerang balas dengan ganas dan ramai dari kalangan ahli mereka mungkin akan terkorban. Namun bagi Hamas, ia adalah satu perkara yang tidak dapat dielakkan kerana tanggungjawab menentang musuh yang ingin merampas tanah air mereka dan ingin menghapuskan masyarakat Islam Palestin adalah tanggungjawab mulia yang tidak boleh dikorbankan.

Kesimpulan

Sebagai rumusan, kesengsaraan yang dialami oleh rakyat Palestin adalah kensengsaraan yang bukan pilihan mereka sendiri. Ia adalah kesengsaraan yang telah dipaksa ke atas mereka oleh penjenayah Zionis yang datang dari Eropah serta anak-cucu mereka yang sehingga hari ini berusaha untuk menghalau warga Palestin dan menghapuskan saki baki identiti masyarakat Palestin di negara milik mereka.

Penjajah yang juga penjenayah dari Eropah ini jelas akan terus melakukan kezaliman terhadap warga Palestin di masa masa akan datang.

Persoalan

Persoalannya ialah apakah rekasi kita semua terhadap jenayah zalim yang sedang berlaku di hadapan mata kita sekarang? Adakah kita hanya mahu menjadi penonton yang pasif yang sekadar mengucapkan rasa sedih dengan kejadian yang berlaku atau kita ingin menjadi pembela kepada kumpulan lemah yang dizalimi?

Tepuk dada dan tanyalah iman kerana hadis Rasulullah SAW berbunyi:

Orang Islam itu bersaudara, tidak boleh menzalimi dan mengkhianatinya. Sesiapa yang menolong saudaranya, nescaya Allah akan menolongnya. Sesiapa yang menghilangkan kesusahan orang Islam nescaya Allah akan menghilangkan daripadanya kesusahan pada hari kiamat. Sesiapa yang menutup keaiban orang Islam nescaya Allah akan menutup keaibannya pada hari kiamat.

(Riwayat Ahmad)

Profesor Mohd Nazari Ismail adalah Pengerusi BDS (Boycott, Divestment, Sanctions Malaysia). Semua pendapat yang tertulis adalah miliknya dan tidak semestinya menggambarkan pendirian pihak TRP.

Untuk mengetahui maklumat lanjut tentang BDS, anda boleh layari laman web BDS Movement.


Jika anda ingin berkongsi pendapat bersama kami, boleh hantarkan e-mel ke editorial@therakyatpost.com dengan tajuk “OPINION” atau “PENDAPAT”: atau melalui media sosial kami TRPBM: FacebookTwitter dan Instagram.


Get more stories like this to your inbox by signing up for our newsletter.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd